Azough, N. (2017). Weerbare jongeren, weerbare professionals. Den Haag: Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap en Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Geraadpleegd van: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/05/01/rapport %E2%80%98weerbare-jongeren-weerbare-professionals%E2%80%99.
Bakker, E., & Grol, P. (2017). Nederlandse jihadisten: van naiëve idealisten tot geharde terroristen. Amsterdam: Hollands Diep.
Bartholomew, L., Markham, C. M., Ruiter, R. A. C., Fernàndez, M. E., Kok, G., & Parcel, G. S. (2016). Planning health promotion programs: An Intervention Mapping approach (4th ed.). Hoboken, NJ: Wiley.
Bartlett, J., Birdwell, J., & King, M. (2010). The edge of violence: a radical approach to extremism. Demos.
Baugut, P. and Neumann, K. (2020): “Online Propaganda Use During Islamist Radicalization,” Information Communication and Society, 23(11), pp. 1570–1592.
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin, 117, 497-529.
Benson, P.L., Mannes, M., Pittman, K. & Ferber, T. (2004). Youth development, developmental assets, and public policy, in R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds) Handbook of Adolescent Psychology, Second Edition (pp. 781-814). NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc.
Berger, M. & Kleine, K. (2013). Reflecteren is leren. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
Bergmann, E. (2018). Conspiracy & Populism: The Politics of Misinformation. Cham: Palgrave Macmillan.
Bertelsen, P. (2015) Danish preventive measures and de-radicalization strategies: The Aarhus Model.
Panorama: Insights into Asian and European Affairs 1: 241-253.
Beunder, A., & Van den Heuvel, L. (2021) ‘Dat is allemaal bewezen’. De Groene Amsterdammer. Geraadpleegd van https://www.groene.nl/artikel/dat-is-allemaal-bewezen.
Borum, R. (2011). Radicalization into violent extremism I: A review of social science theories. Journal of Strategic Security, 4, 7-35.
Bjørgo, T., & Carlsson, Y. (2005). Early intervention with violent and racist youth groups. Oslo: Norwegian Institute of International Affairs.
Bronfenbrenner, U. (1979). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32, 513-531.
Buijs, F. J., Demant, F., & Hamdy, A. (2006). Strijders van eigen bodem. Radicale en democratische moslims in Nederland [Homegrown Warriors: Radical and democratic Muslims in the Netherlands]. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Campelo N., Oppetit A., Neau F., Cohen D., & Bronsard G. (2018). “Who are the European youths willing to engage in radicalisation? A multidisciplinary review of their psychological and social profiles,” European Psychiatry (52), pp.1-14.
Cankor, E. & Noor, S. (2021). Weerbare individuen, weerbare gemeenschappen. Een inventarisatie van interventies gericht op het versterken van weerbaarheid van individuen en gemeenschappen. Utrecht: Movisie.
Caramellino, D., Melacarne, C., & Ducol, B. (2022). Transformative Learning and Microradicalization. In: Nicolaides, A., Eschenbacher, S. Buergelt, P.T., Gilpin-Jackson, Y., Welch, M., Misawa, M. (eds) The Palgrave Handbook of Learning for Transformation. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84694-7_43.
Carr, M. (2006). You Are Now Entering Eurabia. Race & Class 48(1), 1-22.
Carr, A. (2014). The handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology: A contextual approach. London: Routledge.
Catalano, R., Berglund, M., Ryan, J., Lonczak, H. & Hawkins, D. (2004). Positive youth development in the United States: Research findings on evaluations of positive youth development programs. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591; 98
Christmann, K. (2012). Preventing religious radicalisation and violent extremism. A systematic review of the research evidence. Youth Justice Board for England and Wales
Crone, E. (2008). Het puberende brein. Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam, Uitgeverij Bert Bakker.
Cross, R. & L. Baird. (2000). Technology is not enough: improving performance by building organizational memory. Sloan Management Review, 41(3), 69-78.
De Goeie, E. & Wegman, J. (2017). Wijkagenten en leraren zijn eenzaam bij aanpak radicalisering. Sociale vraagstukken. Geraadpleegd van: https://www.socialevraagstukken.nl/wijkagenten-en-leraren-zijn-eenzaam-bij-aanpak-radicalisering/.
De Graaff, B. J. G. (2015). Https://dspace.library.uu.nl/bitstream/1874/366605/1/graaff.pdf. Radicalisering als wicked problem. NCTV Magazine nationale veiligheid en crisisbeheersing. Nr. 4, 20–21. https://dspace.library.uu.nl/bitstream/1874/366605/1/graaff.pdf
De Graaff, B.J.G. (2017) “Ze hebben het op ons gemunt, maar wie zijn het nu weer? De telkens wisselende fenomenen van terrorisme, radicalisering, extremisme en fanatisme”, Cahiers Politiestudies, Vol. 2017 (42), pp. 23-38.
Demant, F., Slootman, M., Buijs, F., & Tillie, J. (2008). Teruggang en uittreding. Processen van de-radicalisering ontleed. Amsterdam: IMES.
De Wolf, A. & Doosje, B. (2010/2015). Aanpak van radicalisme. Een psychologische analyse. Amsterdam: SWP.
Dijkman, A. (2021). De Radicaliseringsindustrie: Van Pionieren naar professionaliseren. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Doosje, B., Loseman, A., & Van den Bos, K. (2013). Determinants of radicalization of Islamic youth in the Netherlands: Personal uncertainty, perceived injustice, and perceived group threat. Journal of Social Issues, 69, 586-604.
Erikson, E. H. (1968). Identity, youth, and crisis (1st ed.). New York: Norton.
Feddes, A., Mann, L., De Zwart, N., & Doosje, B. (2013). Duale identiteit in een multiculturele samenleving: een longitudinale kwalitatieve effectmeting van de weerbaarheidstraining Diamant. Tijdschrift voor Veiligheid, 12, 27–44.
Gielen, A.J., Peeters, M., Wouterse, L., & Van Wonderen, R. (2021). Werken aan weerbaarheid van Haagse leerlingen. Een evaluatie van de projecten VIP, MIJ en MIJ jr. Geraadpleegd van: https://www.verwey-jonker.nl/wp-content/uploads/2021/11/120020_Werken_aan_weerbaarheid_van_Haagse_leerlingen.pdf.
Goffman, E. (2019). De dramaturgie van het dagelijks leven: schijn en werkelijkheid in sociale interacties. Utrecht: Bijleveld Uitgeverij. (Vijfde, geheel herziene druk).
Greenbaum, Z. (2018). 5 questions for Arie W. Kruglanski. The social psychologist explains the psychology of violent extremism and how governments can counteract it. Monitor on Psychology, 50(04). https://www.apa.org/monitor/2019/04/conversation-kruglanski
Grimbergen, C., & Fassaert, T. (2022). Occurrence of psychiatric disorders, self-sufficiency problems and adverse childhood experiences in a population suspected of violent extremism. Frontiers in psychiatry, 13, 779714.
Hawkins, J.D., Catalano, R.F. & Miller, J.Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other problems in adolescence and early adulthood. Psychological Bulletin, 112 (1): 64-105.
Hemmingsen, A-S. (2015). Research Report: An Introduction to the Danish Approach to Countering and Preventing Extremism and Radicalization. DIIS Report No. 2015:15, provided in cooperation with the Danish Institute for International Studies. Retrieved at March 28, 2019 from https://diis.dk.
Henretty, J. R., Levitt, H.M. (2009). The role of therapist self-disclosure in psychotherapy: A qualita-tive review. Clinical Psychology Review, 30(1), 63-77.
Hogg, M. A. (2014). From uncertainty to extremism: Social categorization and identity processes. Current Directions in Psychological Science, 23, 338-342.
Jolles, J. (2011). Ellis en het verbreinen. Over hersenen, gedrag & educatie. Neuropsych Publishers, Amsterdam – Maastricht.
Kalmar, I. (2020). Islamophobia and anti-antisemitism: the case of Hungary and the ‘Soros plot’. Patterns of Prejudice, 54(1-2), 182-198.
Kepel, G. (2004). The war for Muslim minds. Islam and the West. Cambridge, MA: Belknap Press.
King, M., & Taylor, D. M. (2011). The radicalization of home grown Jihadists. A review of theoretical models and social psychological evidence. Terrorism and Political Violence, 23, 602–622.
Korteweg, R., Gohel, S., Heisbourg, F., Ranstorp, M., & De Wijk, R. (2010). Background contributing factors to Terrorism: radicalization and recruitment. In M. Ranstorp (Eds.), Understanding violent radicalization: Terrorist and jihadist movements in Europe. Abingdon: Routledge.
Kruglanski, A. W., Bélanger, J. J., Gelfand, M., Gunaratna, R., Hettiarachchi, M., Reinares, F., Orehek, E., Sasota, J., & Sharvit, K. (2013). Terrorism—A (self) love story: Redirecting the significance quest can end violence. American Psychologist, 68, 559.
Kruglanski, A. W., & Fishman, S. (2009). Psychological factors in terrorism and counterterrorism: Individual, group, and organizational levels of analysis. Social Issues and Policy Review, 3, 1-44.
Kruit, L. (2021). Inzet van eigen ervaringen. Bij sociaal werk. Noordhoff.
Langer, A. (2021). The Eternal George Soros: The Rise of an Antisemitic and Islamophobic Conspiracy Theory. In A. Önnerfors, & A. Krouwel (Eds.). Europe: Continent of Conspiracies (162-184) . New York: Routledge.
Lauf, E. & Brennecke, S. (2021). Digital News Report Nederlander 2021. Commissariaat voor de Media. Geraadpleegd van: https://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/Digital-News-Report-Nederland-2021.pdf.
Linden, A. (2009). Besmet: Levenslopen en motieven van extreemrechtse activisten in Nederland [Contaminated: The life courses and motives of right-wing extremist activists in the Netherlands (Doctorale dissertatie). VU University, Amsterdam.
Lommerse, M. (2019). Het organisationeel geheugen als voorwaarde voor de lerende organisatie. Leiden: Universiteit Leiden (masterthesis). Geraadpleegd van: https://studenttheses.universiteitleiden.nl/access/item%3A3190627/view.
Masten, A., Best, K., and Garmezy, N. (1990) Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology 2: 425-444.
McCauley, Clark R. & Segal, M. E. (1989). Terrorist individuals and terrorist groups: The normal psychology of extreme behavior. In J. Groebel and J. H. Markstein (Eds.) Terrorism: Psychological perspectives, pp. 41-64. Seville, Spain: University of Seville Publications.
McClelland, D. C. (1985). How motives, skills, and values determine what people do. American Psychologist, 40(7), 81.
McGloin, J. M., Sullivan, C. J., & Piquero, A. R. (2009). Aggregating to versatility? Transitions among offender types in the short term. British Journal of Criminology, 49, 243-264
Mellis, C. (2007). Amsterdam and Radicalisation: The Municipal Approach. Radicalisation in Broader Perspective, National Coordinator for Counterterrorism (NCTb).
Nekkers, J. (2020, zeventiende, geheel herziene editie). Wijzer in de toekomst. Werken met toekomstscenario’s. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Business Contact
Nickolson, L., Bergen, N. van, Feddes, A., Mann, L., & Doosje, B. (2021). Extremistisch Denken en Doen. Een systematische studie van empirische bevindingen over het radicaliseringsproces. Den Haag/Amsterdam: WODC/Universiteit van Amsterdam.
Norris, FH., Stevens, S.P., Pfefferbaum, B., Wyche, K.F. and Pfefferbaum, R.L. (2008) Community resilience as a metaphor, theory, set of capacities, and strategy for disaster readiness. American Journal of Community Psychology 41: 127-150.
Peeters P. & Westen K. (2021). Behandelen met eigen ervaring. Onbewust bekwaam!? SWP.
Polinder, S. & Van Waaij, S. (2022). Het eigene en unieke van praktijkgericht onderzoek aan het hbo’, Radix 48, 1.
Precht, T. (2011). Home grown terrorism and Islamist radicalization in Europe: From conversion tot terrorism. Danish Ministry of Justice. Geraadpleegd van: https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Arbejdsomraader/Forskning/Forskningspuljen/2011/2007/Home_grown_terrorism_and_Islamist_radicalisation_in_Europe_-_an_assessment_of_influencing_factors__2_.pdf.
Rottweiler, B., & Gill, P. (2020). Conspiracy Beliefs and Violent Extremist Intentions: The Contingent Effect of Self-efficacy, Self-control and Law-related Morality. Terrorism and Political Violence, 1-20. https://doi.org/10.1080/09546553.2020.1803288.
Rousis, G.J., Richard, F.D., & Wang, D.D. (2020). The Truth Is Out There: The Prevalence of Conspiracy Theory Use by Radical Violent Extremist Organizations. Terrorism and Political Violence, 1-19. https://doi.org/10.1080/09546553.2020.1835654.
Rutter, M. (1996). Transitions and turning points in developmental psychopathology: As applied to the age span beween childhood and midadulthood. International Journal of Behavioral Development, 19, 603-626
Sageman, M. (2004). Understanding Terror Networks. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Scheffer, M. & Alphen, S. van (2021). Praktische handvatten voor het inzetten van ervaringskennis. www.ervaringskennisinzetten.nl
Schmid, A. P. (2013). Radicalisation, De-Radicalisation, Counter-Radicalisation: A Conceptual Discussion and Literature Review. Den Haag: The International Centre for Counter-Terrorism. Geraadpleegd van: https://icct.nl/app/uploads/2013/03/ICCT-Schmid-Radicalisation-De-Radicalisation-Counter-Radicalisation-March-2013_2.pdf.
Seidler, Y., Van San, M., & Verbeek, M. (2020). Culturele interventies als instrument om weerbaarheid tegen extremistische en polariserende boodschappen te vergroten? Een literatuurstudie en meta-evaluatie van negen culturele interventies. Rotterdam: Risbo.
Sieckelinck, S., & Gielen, A.J. (2020). Veerkracht bevorderen bij opgroeiende jongeren. Inzetten op beschermende factoren. Platform JEP. Den Haag: Expertise-unit Sociale Stabiliteit, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Geraadpleegd van: https://www.platformjep.nl/binaries/platformjep/documenten/publicaties/2020/02/03/veerkracht-bevorderen-bij-opgroeiende-jongeren/JEP+Veerkracht+DEF_jan2020.pdf.
Sieckelinck, S. (2022). Professioneel jongerenwerk: een love tori. Academische Uitgeverij Eburon.
Sieckelinck, S. & Stephens. (2023). Responding to radicalization through education. In: J. Busscher, L. Malkki & S. Marsden (eds.) Routledge Handbook on Radicalisation. Routledge.
Stephens, W. & Sieckelinck, S. (2021). Resiliences to radicalization: Four key perspectives. International Journal of Law, Crime and Justice, 66, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijlcj.2021.100486.
Sikkens, E., Van San, M., De Winter, M., & Sieckelinck, S. (2017). Verschillende extreme idealen, dezelfde radicale zoektocht? Push- en pullfactoren volgens jongeren met extreemlinks, extreemrechtse en extreem Islamitische idealen. PED 37(2): 157-171. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Silber, M. & Bhatt, A. (2007). Radicalization in the West: The Homegrown Threat. New York: Senior Intelligence Analysts en NYPD Intelligence Division. Geraadpleegd van: https://www.brennancenter.org/sites/default/files/legacy/Justice/20090000.Radicalization.in.the.West-Statement.of.Clarification.pdf.
Soenens, B. & Luyckx, K. (2003). Nieuwe ontwikkelingen in onderzoek naar identiteitsvorming. Kind en adolescent. 24. 122-129. 10.1007/BF03060892.
Sonneveld, J. (2022). Benutten van ervaringskennis in het jongerenwerk. Literatuurverkenning. Lectoraat Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam.
Sonneveld, J., Metz, J., Manders, W., Schalk, R., & Van Regenmortel, T. (2021). Methodical principles and prevention-focused outcomes in professional youth work: A longitudinal analysis. Journal of Social Work, https://doi.org/10.1177/14680173211054713.
Stephens, W., Sieckelinck, S., & Boutellier, H. (2021). Preventing violent extremism: A review of the literature. Studies in Conflict and Terrorism, 44(4), 346-361. https://doi.org/10.1080/1057610X.2018.1543144.
Sterkenburg, N. (2021). Van actie tot zelfverwezenlijking: routes van toetreding tot radicaal- en extreemrechts. Leiden: Leiden University. Geraadpleegd van: https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A3178009/view.
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. G. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33–47). Monterey, CA: Brooks/Cole.
Tromp, C. (2018). Wicked Philosophy. Philosophy of science and vision development for complex problems. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Truong, F. (2018). Radicalized Loyalties: Becoming Muslim in the West. Vertaald door Seth Ackerman. Medford, MA: Polity Press.
Van de Haterd, J., Poll, A., Felten, H., Vos, R., & Bellaart, H. (2010). Naar interculturele competentieprofielen in het preventieve en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut/Pharos/FORUM.
Van den Bos, K. (2019). Waarom mensen radicaliseren. Amsterdam: Uitgeverij Prometheus.
Van den Bos, K., Loseman, A., & Doosje, B. (2009). Waarom jongeren radicaliseren en sympathie krijgen voor terrorisme: Onrechtvaardigheid, onzekerheid en bedreigde groepen. Den Haag: Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum, Ministerie van Veiligheid en Justitie
Van der Valk, I., & Wagenaar, W. (2010). Monitor racisme & extremisme: in en uit extreemrechts. Amsterdam University Press.
Van de Ven, H., Erdal, Z. en Berger, M (2021). Verkenning richtlijn radicalisering. Utrecht: NJi.
Van Eerten, J.J.C., Huiberts, E., Postel, J., & Smulders, L. (2018). Eindrapportage Evaluatie Oumnia Works. Utrecht: Labyrinth Onderzoek & Advies. Geraadpleegd van: https://www.labyrinthonderzoek.nl/wp-content/uploads/2018/09/EindrapportageEvaluatieOumniaWorks.pdf.
Van Eerten, J.J.C., Sleijpen, S., De Wolf, A., & Huiberts, E. (2019). ‘Omgaan met Extreme Idealen’ Evaluatie van een training. Utrecht: Labyrinth Onderzoek & Advies.
Van Essen, I. (2014). Effectief en affectief lesgeven aan pubers. Leuven: Lannoo Campus.
Van Essen, J. (2017). Beroepsgerelateerde traumatische ervaringen: hoe verder op het werk? Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde, 25(9), 419-421.
Van Hogendorp, S. (2017). Hoe waarborg je de veiligheid van sociaal professionals? Zorg+Welzijn. Geraadpleegd van: https://www.zorgwelzijn.nl/hoe-waarborg-je-de-veiligheid-van-sociaal-professionals/#!.
Van San, M., Sieckelinck, S., & De Winter, M. (2013). Ideals adrift: an educational approach to radicalization. Ethics and Education, 8(3), 276-289.
Van Rijn, M & Van der Burgt, R. (2019). Handboek scenarioplanning. Toekomstscenario’s als strategisch instrument voor het managen van onzekerheid. Deventer: Management Impact.
Van Wonderen, R., Burggraaff, D., Gangpat, S., Van Beek, G., & Cauberghs, O. (2023). Rechtsextremisme op sociale mediaplatforms? Ontwikkelingspaden en handelingsperspectieven. Utrecht/Antwerpen: Verwey-Jonker Instituut/Textgain.
Veldhuis, T., & Bakker, E. (2007). Causale factoren van radicalisering en hun onderlinge samenhang. Vrede en veiligheid, 36, 448-470.
Veldhuis, T., & Staun, J. (2009). Islamist radicalisation: a root cause model. The Hague: Netherlands Institute of International Relations Clingendael.
Venhaus, J. M. (2010). Looking for a fight: Why youth join Al-Qaida and how to prevent it. Pennsylvania: U.S. Army War College.
Vidino, L. & Brandon, J. (2012). Countering Radicalization in Europe. International Centre for the Study of Radicalisation (ICSR). Geraadpleegd van: https://www.exit-practices.eu/uploads/1/3/0/4/130474014/vidino___brandon__2012_._countering_radicalization_in_europe.pdf.
Vlug, J. & Felten, H. (2022). Antisemitische en antimoslimracistische complottheorieën herkennen en verminderen. Een verkennend onderzoek. Utrecht: Kennisplatform inclusief samenleven. Geraadpleegd van: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2022-05/Antisemitische-en-antimoslimracistische-complottheorie%C3%ABn-rapport.pdf.
Wienke, D. en O. Ramadan (2011). Polarisatie en radicalisering bij jongeren. Vragen en antwoorden ten behoeve van professionals, werkzaam in eerstelijnsorganisaties en in het onderwijs; werkblad ‘Ontstaan’. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
Wiktorowicz , Q. (2004). Joining the cause: Al-Muhajiroun and radical Islam. Paper presented at the Roots of Islamic Radicalism conference. Cambridge: Yale University.
Winter, M. de. (2007). Opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid in het algemeen belang; de noodzaak van een democratisch-pedagogisch offensief. In P. van Lieshout, M. van der Meij & J. De Pree (red.), Bouwstenen voor een betrokken jeugdbeleid (pp. 225-270). Den Haag/Amsterdam: WRR/ Amsterdam University Press.
Wyn, J., & Woodman, D. (2006). Generation, Youth and Social Change in Australia. Journal of Youth Studies, 9(5), 495-514. doi:10.1080/13676260600805713
Yperen, T.A. van (2009). Betere ketens. In: Graas e.a. (Red.). De Wet Jeugdzorg in de dagelijkse praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Zammit, A. (2013). Explaining a Turning Point in Australian Jihadism. Studies in Conflict & Terrorism, 36, 739-755.
Zia-Ebrahimi, R. (2018). When the Elders of Zion relocated to Eurabia: conspiratorial racialization in antisemitism and Islamophobia. Patterns of Prejudice, 52(4), 314-337.