Radicalisering

Verantwoording en bronnen

Literatuur en bronnen

  • Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. (2021). AIVD-jaarverslag 2021. Geraadpleegd van:
  • https://www.aivd.nl/binaries/aivd_nl/documenten/jaarverslagen/2022/04/28/aivd-jaarverslag-2021/AIVD+jaarverslag+2021.pdf.
  • Azough, N. (2017). Weerbare jongeren, weerbare professionals. Den Haag: Ministerie van Onderwijs,
  • Cultuur en Wetenschap en Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Geraadpleegd van: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/05/01/rapport %E2%80%98weerbare-jongeren-weerbare-professionals%E2%80%99.
  • Bakker, E., & Grol, P. (2017). Nederlandse jihadisten: van naiëve idealisten tot geharde terroristen. Amsterdam: Hollands Diep.
  • Bartholomew, L., Markham, C. M., Ruiter, R. A. C., Fernàndez, M. E., Kok, G., & Parcel, G. S. (2016). Planning health promotion programs: An Intervention Mapping approach (4th ed.). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Bartlett, J., Birdwell, J., & King, M. (2010). The edge of violence: a radical approach to extremism. Demos.
  • Baugut, P. and Neumann, K. (2020): “Online Propaganda Use During Islamist Radicalization,” Information Communication and Society, 23(11), pp. 1570–1592.
  • Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin, 117, 497-529.
  • Beelmann, A., & Jonkman, H. (2021). Preventie van radicalisering en extremisme. Een kennisbestand voor het Hoger Onderwijs. Verwey-Jonker Instituut, Preventie van radicalisering en extremisme – Verwey-Jonker Instituut
  • Benson, P.L., Mannes, M., Pittman, K. & Ferber, T. (2004). Youth development, developmental assets, and public policy, in R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds) Handbook of Adolescent Psychology, Second Edition (pp. 781-814). NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc.
  • Berger, M. & Kleine, K. (2013). Reflecteren is leren. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
  • Bergmann, E. (2018). Conspiracy & Populism: The Politics of Misinformation. Cham: Palgrave Macmillan.
  • Bertelsen, P. (2015) Danish preventive measures and de-radicalization strategies: The Aarhus Model.
  • Panorama: Insights into Asian and European Affairs 1: 241-253.
  • Beunder, A., & Van den Heuvel, L. (2021) ‘Dat is allemaal bewezen’. De Groene Amsterdammer. Geraadpleegd van https://www.groene.nl/artikel/dat-is-allemaal-bewezen.
  • Borum, R. (2011). Radicalization into violent extremism I: A review of social science theories. Journal of Strategic Security, 4, 7-35.
  • Bjørgo, T., & Carlsson, Y. (2005). Early intervention with violent and racist youth groups. Oslo: Norwegian Institute of International Affairs.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32, 513-531.
  • Buijs, F. J., Demant, F., & Hamdy, A. (2006). Strijders van eigen bodem. Radicale en democratische moslims in Nederland [Homegrown Warriors: Radical and democratic Muslims in the Netherlands]. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Campelo N., Oppetit A., Neau F., Cohen D., & Bronsard G. (2018). “Who are the European youths willing to engage in radicalisation? A multidisciplinary review of their psychological and social profiles,” European Psychiatry (52), pp.1-14.
  • Cankor, E. & Noor, S. (2021). Weerbare individuen, weerbare gemeenschappen. Een inventarisatie van interventies gericht op het versterken van weerbaarheid van individuen en gemeenschappen. Utrecht: Movisie.
  • Caramellino, D., Melacarne, C., & Ducol, B. (2022). Transformative Learning and Microradicalization. In: Nicolaides, A., Eschenbacher, S. Buergelt, P.T., Gilpin-Jackson, Y., Welch, M., Misawa, M. (eds) The Palgrave Handbook of Learning for Transformation. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84694-7_43.
  • Carr, M. (2006). You Are Now Entering Eurabia. Race & Class 48(1), 1-22.
  • Carr, A. (2014). The handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology: A contextual approach. London: Routledge.
  • Catalano, R., Berglund, M., Ryan, J., Lonczak, H. & Hawkins, D. (2004). Positive youth development in the United States: Research findings on evaluations of positive youth development programs. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591; 98
  • Christmann, K. (2012). Preventing religious radicalisation and violent extremism. A systematic review of the research evidence. Youth Justice Board for England and Wales
  • Crone, E. (2008). Het puberende brein. Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam, Uitgeverij Bert Bakker.
  • Cross, R. & L. Baird. (2000). Technology is not enough: improving performance by building organizational memory. Sloan Management Review, 41(3), 69-78.
  • De Goeie, E. & Wegman, J. (2017). Wijkagenten en leraren zijn eenzaam bij aanpak radicalisering. Sociale vraagstukken. Geraadpleegd van: https://www.socialevraagstukken.nl/wijkagenten-en-leraren-zijn-eenzaam-bij-aanpak-radicalisering/.
  • De Graaf, B. A. (2017). Terrorisme- en radicaliseringsstudies. Een explosief onderzoeksveld. Justitiële verkenningen, 43(3), 8–30. https://doi.org/10.5553/jv/016758502017043003002
  • De Graaf, B. A., & Duijvestein, I. (2007). Terrorisme en hun bestrijders vroeger en nu (1ste editie). Amsterdam University Press.
  • De Graaf, B. A. & Weggemans, D. (2018). Quickscan Amsterdamse aanpak radicalisering en terrorisme. Geraadpleegd op: https://www.ris.uu.nl/ws/–les/43388966/quickscan_amsterdamse_aanpak_radicalisering_en_terrorism.
  • De Graaff, B. J. G. (2015). Https://dspace.library.uu.nl/bitstream/1874/366605/1/graaff.pdf. Radicalisering als wicked problem. NCTV Magazine nationale veiligheid en crisisbeheersing. Nr. 4, 20–21. https://dspace.library.uu.nl/bitstream/1874/366605/1/graaff.pdf
  • De Graaff, B.J.G. (2017) “Ze hebben het op ons gemunt, maar wie zijn het nu weer? De telkens wisselende fenomenen van terrorisme, radicalisering, extremisme en fanatisme”, Cahiers Politiestudies, Vol. 2017 (42), pp. 23-38.
  • Demant, F., Slootman, M., Buijs, F., & Tillie, J. (2008). Teruggang en uittreding. Processen van de-radicalisering ontleed. Amsterdam: IMES.
  • De Wolf, A. & Doosje, B. (2010/2015). Aanpak van radicalisme. Een psychologische analyse. Amsterdam: SWP.
  • Dijkman, A. (2021). De Radicaliseringsindustrie: Van Pionieren naar professionaliseren. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Doosje, B., Loseman, A., & Van den Bos, K. (2013). Determinants of radicalization of Islamic youth in the Netherlands: Personal uncertainty, perceived injustice, and perceived group threat. Journal of Social Issues, 69, 586-604.
  • Erikson, E. H. (1968). Identity, youth, and crisis (1st ed.). New York: Norton.
  • Feddes, A., Mann, L., De Zwart, N., & Doosje, B. (2013). Duale identiteit in een multiculturele samenleving: een longitudinale kwalitatieve effectmeting van de weerbaarheidstraining Diamant. Tijdschrift voor Veiligheid, 12, 27–44.
  • Feddes, A., Nickolson, L., & Doosje, B. (2015). Triggerfactoren in het Radicaliseringsproces. Expertise-unit Sociale Stabiliteit. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. Geraadpleegd van: https://www.socialestabiliteit.nl/binaries/sociale-stabiliteit/documenten/publicaties/2015/10/13/triggerfactoren-in-het-radicaliseringsproces/triggerfactoren-in-het-radicaliseringsproces.pdf.
  • Fermin, A. & Omlo, J. (2021). Wat werkt bij preventie van radicalisering? Inventarisatie en analyse van evaluaties van aanpakken en interventies ter preventie van radicalisering. Expertise-Unit Sociale Stabiliteit. Geraadpleegd van: https://www.socialestabiliteit.nl/binaries/sociale-stabiliteit/documenten/rapporten/2021/11/16/rapport-wat-werkt-bij-preventie-van-radicalisering/72919_SZW_NCTV_Rapport+Wat+werkt+bij+preventie+van+radicalisering_V3.pdf.
  • Gielen, A.J. (2020) Cutting trough complexity: Evaluating Countering Violent Extremism. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Gielen, A.J., Peeters, M., Wouterse, L., & Van Wonderen, R. (2021). Werken aan weerbaarheid van Haagse leerlingen. Een evaluatie van de projecten VIP, MIJ en MIJ jr. Geraadpleegd van: https://www.verwey-jonker.nl/wp-content/uploads/2021/11/120020_Werken_aan_weerbaarheid_van_Haagse_leerlingen.pdf.
  • Goffman, E. (2019). De dramaturgie van het dagelijks leven: schijn en werkelijkheid in sociale interacties. Utrecht: Bijleveld Uitgeverij. (Vijfde, geheel herziene druk).
  • Greenbaum, Z. (2018). 5 questions for Arie W. Kruglanski. The social psychologist explains the psychology of violent extremism and how governments can counteract it. Monitor on Psychology, 50(04). https://www.apa.org/monitor/2019/04/conversation-kruglanski
  • Grimbergen, C., & Fassaert, T. (2022). Occurrence of psychiatric disorders, self-sufficiency problems and adverse childhood experiences in a population suspected of violent extremism. Frontiers in psychiatry, 13, 779714.
  • Hawkins, J.D., Catalano, R.F. & Miller, J.Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other problems in adolescence and early adulthood. Psychological Bulletin, 112 (1): 64-105.
  • Hemmingsen, A-S. (2015). Research Report: An Introduction to the Danish Approach to Countering and Preventing Extremism and Radicalization. DIIS Report No. 2015:15, provided in cooperation with the Danish Institute for International Studies. Retrieved at March 28, 2019 from https://diis.dk.
  • Henretty, J. R., Levitt, H.M. (2009). The role of therapist self-disclosure in psychotherapy: A qualita-tive review. Clinical Psychology Review, 30(1), 63-77.
  • Hogg, M. A. (2014). From uncertainty to extremism: Social categorization and identity processes. Current Directions in Psychological Science, 23, 338-342.
  • Howell, J.C., Krisberg, B., Hawkins, D. & Wilson, J. (Red.) (1995). Serious violent & chronic juvenile offenders. Thousand oaks: Sage publications.
  • Jolles, J. (2011). Ellis en het verbreinen. Over hersenen, gedrag & educatie. Neuropsych Publishers, Amsterdam – Maastricht.
  • Kalmar, I. (2020). Islamophobia and anti-antisemitism: the case of Hungary and the ‘Soros plot’. Patterns of Prejudice, 54(1-2), 182-198.
  • Kepel, G. (2004). The war for Muslim minds. Islam and the West. Cambridge, MA: Belknap Press.
  • King, M., & Taylor, D. M. (2011). The radicalization of home grown Jihadists. A review of theoretical models and social psychological evidence. Terrorism and Political Violence, 23, 602–622.
  • Korteweg, R., Gohel, S., Heisbourg, F., Ranstorp, M., & De Wijk, R. (2010). Background contributing factors to Terrorism: radicalization and recruitment. In M. Ranstorp (Eds.), Understanding violent radicalization: Terrorist and jihadist movements in Europe. Abingdon: Routledge.
  • Kruglanski, A. W., Bélanger, J. J., Gelfand, M., Gunaratna, R., Hettiarachchi, M., Reinares, F., Orehek, E., Sasota, J., & Sharvit, K. (2013). Terrorism—A (self) love story: Redirecting the significance quest can end violence. American Psychologist, 68, 559.
  • Kruglanski, A. W., & Fishman, S. (2009). Psychological factors in terrorism and counterterrorism: Individual, group, and organizational levels of analysis. Social Issues and Policy Review, 3, 1-44.
  • Kruit, L. (2021). Inzet van eigen ervaringen. Bij sociaal werk. Noordhoff.
  • Landelijk Steunpunt Extremisme (2018). Factsheet Radicalisering. Geraadpleegd van: https://www.landelijksteunpuntextremisme.nl/mediadepot/167086977609/FactsheetRadicalisering2018.pdf.
  • Langer, A. (2021). The Eternal George Soros: The Rise of an Antisemitic and Islamophobic Conspiracy Theory. In A. Önnerfors, & A. Krouwel (Eds.). Europe: Continent of Conspiracies (162-184) . New York: Routledge.
  • Lauf, E. & Brennecke, S. (2021). Digital News Report Nederlander 2021. Commissariaat voor de Media. Geraadpleegd van: https://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/Digital-News-Report-Nederland-2021.pdf.
  • Linden, A. (2009). Besmet: Levenslopen en motieven van extreemrechtse activisten in Nederland [Contaminated: The life courses and motives of right-wing extremist activists in the Netherlands (Doctorale dissertatie). VU University, Amsterdam.
  • Lommerse, M. (2019). Het organisationeel geheugen als voorwaarde voor de lerende organisatie. Leiden: Universiteit Leiden (masterthesis). Geraadpleegd van: https://studenttheses.universiteitleiden.nl/access/item%3A3190627/view.
  • Lucassen, L. (2020). Door sociale media en polariserende politici steekt het antisemitisme weer de kop op. In: Trouw. Geraadpleegd van: https://www.trouw.nl/opinie/door-sociale-media-en-polariserende-politici-steekt-het-antisemitisme-weer-de-kop-op~b5190a29/.
  • Masten, A., Best, K., and Garmezy, N. (1990) Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology 2: 425-444.
  • McCauley, Clark R. & Segal, M. E. (1989). Terrorist individuals and terrorist groups: The normal psychology of extreme behavior. In J. Groebel and J. H. Markstein (Eds.) Terrorism: Psychological perspectives, pp. 41-64. Seville, Spain: University of Seville Publications.
  • McClelland, D. C. (1985). How motives, skills, and values determine what people do. American Psychologist, 40(7), 81.
  • McGloin, J. M., Sullivan, C. J., & Piquero, A. R. (2009). Aggregating to versatility? Transitions among offender types in the short term. British Journal of Criminology, 49, 243-264
  • Mellis, C. (2007). Amsterdam and Radicalisation: The Municipal Approach. Radicalisation in Broader Perspective, National Coordinator for Counterterrorism (NCTb).
  • Moghaddam, F.M. (2005). The Staircase to Terrorism. A Psychological Exploration. Washington D.C.: Georgetown University. Geraadpleegd van: http://fathalimoghaddam.com/wp-content/uploads/2013/10/1256627851.pdf.
  • Mutsaers, P., & Demir, S. (2020). Handen ineen voor meer veerkracht bij jongeren. Preventie van radicalisering en polarisatie: een literatuuronderzoek naar beleid, prioriteiten, programma’s en samenwerkingspartners, Platform JEP. Geraadpleegd van: https://www.platformjep.nl/binaries/platformjep/documenten/publicaties/2020/04/20/handen-ineen-voor-meer-veerkracht/JEP+Handen+ineen-Veerkracht-DEF.pdf.
  • Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (2022). Rechts-extremisme. Actueel Dreigingsniveau. Geraadpleegd van: https://www.nctv.nl/onderwerpen/dtn/actueel-dreigingsniveau/rechts-extremisme.
  • Nederlands Jeugdinstituut (a). Factoren bij radicalisering. Geraadpleegd van: https://www.nji.nl/radicalisering/factoren.
  • Nederlands Jeugdinstituut (b), (g.d.). Ontstaan van radicalisering. Geraadpleegd van: https://www.nji.nl/radicalisering/ontstaan.
  • Nekkers, J. (2020, zeventiende, geheel herziene editie). Wijzer in de toekomst. Werken met toekomstscenario’s. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Business Contact
  • Nickolson, L., Bergen, N. van, Feddes, A., Mann, L., & Doosje, B. (2021). Extremistisch Denken en Doen. Een systematische studie van empirische bevindingen over het radicaliseringsproces. Den Haag/Amsterdam: WODC/Universiteit van Amsterdam.
  • Noordegraaf, M., Douglas, S., Bos, A., & Klem, W. (2016). Gericht, gedragen en geborgd interventievermogen? Evaluatie van de nationale contraterrorisme-strategie 2011-2015. Geraadpleegd op https://www.wodc.nl/binaries/2608-volledige-tekst_tcm28-74117.pdf
  • Noordegraaf, M., Heres, L., Terpstra, N., Bos, A., & Kolthoff, E. (2020). Krachtig lerende netwerken: Samenwerkend leren in interorganisatorische netwerken voor de aanpak van terrorisme en criminaliteit. Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. Geraadpleegd van: https://repository.wodc.nl/bitstream/handle/20.500.12832/2420/2953_Volledige_Tekst_tcm28-467431.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
  • Norris, FH., Stevens, S.P., Pfefferbaum, B., Wyche, K.F. and Pfefferbaum, R.L. (2008) Community resilience as a metaphor, theory, set of capacities, and strategy for disaster readiness. American Journal of Community Psychology 41: 127-150.
  • Platform JEP (2018). Aandachtsfunctionarissen radicalisering in het jeugddomein. ‘Je moet in de wereld van een ander stappen’. JEPzine, 01. Geraadpleegd van: https://magazines.platformjep.nl/jezine/2018/01/%E2%80%99je-moet-in-de-wereld-van-een-ander-stappen%E2%80%99.
  • Platform JEP (webpagina). Hoe een extreemrechtse jongen deradicaliseerde. Geraadpleegd van: https://www.platformjep.nl/ervaringsverhalen/michel-letteboer.
  • Peeters P. & Westen K. (2021). Behandelen met eigen ervaring. Onbewust bekwaam!? SWP.
  • Polinder, S. & Van Waaij, S. (2022). Het eigene en unieke van praktijkgericht onderzoek aan het hbo’, Radix 48, 1.
  • Precht, T. (2011). Home grown terrorism and Islamist radicalization in Europe: From conversion tot terrorism. Danish Ministry of Justice. Geraadpleegd van: https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Arbejdsomraader/Forskning/Forskningspuljen/2011/2007/Home_grown_terrorism_and_Islamist_radicalisation_in_Europe_-_an_assessment_of_influencing_factors__2_.pdf.
  • Ranstorp, M. (2016). The root causes of violent extremism. RAN issue paper. Geraadpleegd van: https://home-affairs.ec.europa.eu/system/files/2016-12/issue_paper_root-causes_jan2016_en.pdf.
  • Rottweiler, B., & Gill, P. (2020). Conspiracy Beliefs and Violent Extremist Intentions: The Contingent Effect of Self-efficacy, Self-control and Law-related Morality. Terrorism and Political Violence, 1-20. https://doi.org/10.1080/09546553.2020.1803288.
  • Rousis, G.J., Richard, F.D., & Wang, D.D. (2020). The Truth Is Out There: The Prevalence of Conspiracy Theory Use by Radical Violent Extremist Organizations. Terrorism and Political Violence, 1-19. https://doi.org/10.1080/09546553.2020.1835654.
  • Rutter, M. (1996). Transitions and turning points in developmental psychopathology: As applied to the age span beween childhood and midadulthood. International Journal of Behavioral Development, 19, 603-626
  • Sageman, M. (2004). Understanding Terror Networks. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  • Scheffer, M. & Alphen, S. van (2021). Praktische handvatten voor het inzetten van ervaringskennis. www.ervaringskennisinzetten.nl
  • Schmid, A. P. (2013). Radicalisation, De-Radicalisation, Counter-Radicalisation: A Conceptual Discussion and Literature Review. Den Haag: The International Centre for Counter-Terrorism. Geraadpleegd van: https://icct.nl/app/uploads/2013/03/ICCT-Schmid-Radicalisation-De-Radicalisation-Counter-Radicalisation-March-2013_2.pdf.
  • Seidler, Y., Van San, M., & Verbeek, M. (2020). Culturele interventies als instrument om weerbaarheid tegen extremistische en polariserende boodschappen te vergroten? Een literatuurstudie en meta-evaluatie van negen culturele interventies. Rotterdam: Risbo.
  • Sieckelinck, S., & Gielen, A.J. (2020). Veerkracht bevorderen bij opgroeiende jongeren. Inzetten op beschermende factoren. Platform JEP. Den Haag: Expertise-unit Sociale Stabiliteit, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Geraadpleegd van: https://www.platformjep.nl/binaries/platformjep/documenten/publicaties/2020/02/03/veerkracht-bevorderen-bij-opgroeiende-jongeren/JEP+Veerkracht+DEF_jan2020.pdf.
  • Sieckelinck, S. (2022). Professioneel jongerenwerk: een love tori. Academische Uitgeverij Eburon.
  • Sieckelinck, S. & Stephens. (2023). Responding to radicalization through education. In: J. Busscher, L. Malkki & S. Marsden (eds.) Routledge Handbook on Radicalisation. Routledge.
  • Stephens, W. & Sieckelinck, S. (2021). Resiliences to radicalization: Four key perspectives. International Journal of Law, Crime and Justice, 66, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijlcj.2021.100486.
  • Sikkens, E., Van San, M., De Winter, M., & Sieckelinck, S. (2017). Verschillende extreme idealen, dezelfde radicale zoektocht? Push- en pullfactoren volgens jongeren met extreemlinks, extreemrechtse en extreem Islamitische idealen. PED 37(2): 157-171. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Silber, M. & Bhatt, A. (2007). Radicalization in the West: The Homegrown Threat. New York: Senior Intelligence Analysts en NYPD Intelligence Division. Geraadpleegd van: https://www.brennancenter.org/sites/default/files/legacy/Justice/20090000.Radicalization.in.the.West-Statement.of.Clarification.pdf.
  • Soenens, B. & Luyckx, K. (2003). Nieuwe ontwikkelingen in onderzoek naar identiteitsvorming. Kind en adolescent. 24. 122-129. 10.1007/BF03060892.
  • Sonneveld, J. (2022). Benutten van ervaringskennis in het jongerenwerk. Literatuurverkenning. Lectoraat Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam.
  • Sonneveld, J., Metz, J., Manders, W., Schalk, R., & Van Regenmortel, T. (2021). Methodical principles and prevention-focused outcomes in professional youth work: A longitudinal analysis. Journal of Social Work, https://doi.org/10.1177/14680173211054713.
  • Stephens, W., Sieckelinck, S., & Boutellier, H. (2021). Preventing violent extremism: A review of the literature. Studies in Conflict and Terrorism44(4), 346-361. https://doi.org/10.1080/1057610X.2018.1543144.
  • Sterkenburg, N. (2021). Van actie tot zelfverwezenlijking: routes van toetreding tot radicaal- en extreemrechts. Leiden: Leiden University. Geraadpleegd van: https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A3178009/view.
  • Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. G. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33–47). Monterey, CA: Brooks/Cole.
  • Tromp, C. (2018). Wicked Philosophy. Philosophy of science and vision development for complex problems. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Truong, F. (2018). Radicalized Loyalties: Becoming Muslim in the West. Vertaald door Seth Ackerman. Medford, MA: Polity Press.
  • Van de Haterd, J., Poll, A., Felten, H., Vos, R., & Bellaart, H. (2010). Naar interculturele competentieprofielen in het preventieve en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut/Pharos/FORUM.
  • Van den Berg, G. (2022). Wat kun je doen aan polarisatie en radicalisering? Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd van: https://www.nji.nl/sites/default/files/2022-02/Wat-kun-je-doen-aan-polarisatie-en-radicalisering.pdf.
  • Van den Bos, K. (2019). Waarom mensen radicaliseren. Amsterdam: Uitgeverij Prometheus.
  • Van den Bos, K., Loseman, A., & Doosje, B. (2009). Waarom jongeren radicaliseren en sympathie krijgen voor terrorisme: Onrechtvaardigheid, onzekerheid en bedreigde groepen. Den Haag: Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum, Ministerie van Veiligheid en Justitie
  • Van der Valk, I., & Wagenaar, W. (2010). Monitor racisme & extremisme: in en uit extreemrechts. Amsterdam University Press.
  • Van de Ven, H., Erdal, Z. en Berger, M (2021). Verkenning richtlijn radicalisering. Utrecht: NJi.
  • Van Eerten, J.J.C., Huiberts, E., Postel, J., & Smulders, L. (2018). Eindrapportage Evaluatie Oumnia Works. Utrecht: Labyrinth Onderzoek & Advies. Geraadpleegd van: https://www.labyrinthonderzoek.nl/wp-content/uploads/2018/09/EindrapportageEvaluatieOumniaWorks.pdf.
  • Van Eerten, J.J.C., Sleijpen, S., De Wolf, A., & Huiberts, E. (2019). ‘Omgaan met Extreme Idealen’ Evaluatie van een training. Utrecht: Labyrinth Onderzoek & Advies.
  • Van Essen, I. (2014). Effectief en affectief lesgeven aan pubers. Leuven: Lannoo Campus.
  • Van Essen, J. (2017). Beroepsgerelateerde traumatische ervaringen: hoe verder op het werk? Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde, 25(9), 419-421.
  • Van Hogendorp, S. (2017). Hoe waarborg je de veiligheid van sociaal professionals? Zorg+Welzijn. Geraadpleegd van: https://www.zorgwelzijn.nl/hoe-waarborg-je-de-veiligheid-van-sociaal-professionals/#!.
  • Van San, M., Sieckelinck, S., & De Winter, M. (2013). Ideals adrift: an educational approach to radicalization. Ethics and Education, 8(3), 276-289.
  • Van Wieringen, L., Weggemans, D., Krüsselman, K., & Liem, M. (2021). Van ouder op kind. Een systematische Literatuurstudie naar de intergenerationele overdracht van extremistische denkbeelden binnen de gezinscontext. Geraadpleegd van: https://repostory.wodc.nl/bitstream/handle/20.500.12832/3072/3149-van-ouder-op-kind-volledige-tekst.pdf?sequence=1&isAllowed=y .
  • Van Rijn, M & Van der Burgt, R. (2019). Handboek scenarioplanning. Toekomstscenario’s als strategisch instrument voor het managen van onzekerheid. Deventer: Management Impact.
  • Van Wonderen, R., Burggraaff, D., Gangpat, S., Van Beek, G., & Cauberghs, O. (2023).  Rechtsextremisme op sociale mediaplatforms? Ontwikkelingspaden en handelingsperspectieven. Utrecht/Antwerpen: Verwey-Jonker Instituut/Textgain.
  • Van Wonderen, R. & Peeters, M. (2021). Werken aan weerbaarheid tegen desinformatie en eenzijdige meningsvorming. Evaluatie lesprogramma Under Pressure. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. Geraadpleegd van: https://www.verwey-jonker.nl/wp-content/uploads/2022/04/120550_Werken-aan-weerbaarheid-tegen-desinformatie-eenzijdige-meningsvorming.pdf.
  • Veldhuis, T., & Bakker, E. (2007). Causale factoren van radicalisering en hun onderlinge samenhang. Vrede en veiligheid, 36, 448-470.
  • Veldhuis, T., & Staun, J. (2009). Islamist radicalisation: a root cause model. The Hague: Netherlands Institute of International Relations Clingendael.
  • Venhaus, J. M. (2010). Looking for a fight: Why youth join Al-Qaida and how to prevent it. Pennsylvania: U.S. Army War College.
  • Vidino, L. & Brandon, J. (2012). Countering Radicalization in Europe. International Centre for the Study of Radicalisation (ICSR). Geraadpleegd van: https://www.exit-practices.eu/uploads/1/3/0/4/130474014/vidino___brandon__2012_._countering_radicalization_in_europe.pdf.
  • Vlug, J. & Felten, H. (2022). Antisemitische en antimoslimracistische complottheorieën herkennen en verminderen. Een verkennend onderzoek. Utrecht: Kennisplatform inclusief samenleven. Geraadpleegd van: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2022-05/Antisemitische-en-antimoslimracistische-complottheorie%C3%ABn-rapport.pdf.
  • Wienke, D. en O. Ramadan (2011). Polarisatie en radicalisering bij jongeren. Vragen en antwoorden ten behoeve van professionals, werkzaam in eerstelijnsorganisaties en in het onderwijs; werkblad ‘Ontstaan’. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
  • Wiktorowicz , Q. (2004). Joining the cause: Al-Muhajiroun and radical Islam. Paper presented at the Roots of Islamic Radicalism conference. Cambridge: Yale University.
  • Winter, M. de. (2007). Opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid in het algemeen belang; de noodzaak van een democratisch-pedagogisch offensief. In P. van Lieshout, M. van der Meij & J. De Pree (red.), Bouwstenen voor een betrokken jeugdbeleid (pp. 225-270). Den Haag/Amsterdam: WRR/ Amsterdam University Press.
  • Wittendorp, S., Bakker, E., De Roy van Zuijdewijn, J., & Koebrugge, A. (2020). Strijd op meerdere fronten. De aanpak van jihadisme en buitenlandse strijders: Tienjaar CT-beleid in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, het VK en de VS (2010-2019). Universiteit Leiden/ ISGA. https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/governance-and-global-affairs/isga/v2_rapport-strijd-op-meerdere-fronten.-terugkijken-op-tien-jaar-ct-beleid.pdf
  • Wyn, J., & Woodman, D. (2006). Generation, Youth and Social Change in Australia. Journal of Youth Studies, 9(5), 495-514. doi:10.1080/13676260600805713
  • Yperen, T.A. van (2009). Betere ketens. In: Graas e.a. (Red.). De Wet Jeugdzorg in de dagelijkse praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Zammit, A. (2013). Explaining a Turning Point in Australian Jihadism. Studies in Conflict & Terrorism, 36, 739-755.
  • Zia-Ebrahimi, R. (2018). When the Elders of Zion relocated to Eurabia: conspiratorial racialization in antisemitism and Islamophobia. Patterns of Prejudice, 52(4), 314-337.
Toelichting bij passages uit het Kinderrechtenkader
Reageer!