Radicalisering

3. Signalering en oordeelsvorming

Uitgangsvragen en aanbevelingen

1. Hoe kun je signalen van mogelijke zorgwekkende radicalisering herkennen en interpreteren, en welke hulpmiddelen kun je daarvoor gebruiken?

A. Ontwikkel gevoeligheid voor ‘niet-pluissignalen’ die kunnen duiden op zorgwekkende radicalisering. En maak gebruik van tools en trainingen om mogelijke signalen van zorgwekkende radicalisering te herkennen en interpreteren, en om te komen tot professionele oordeelsvorming.

Lees meer (A. Herkennen en interpreteren van signalen)

B. Maak gebruik van scenario-denken: de vaardigheid om vragen te stellen over de omstandigheden (context) en wat dit betekent voor de jongere (impact). Gebruik hiervoor het stappenplan scenario-denken.

Lees meer (B. Scenariodenken)

2. Hoe voorkom je dat je vooringenomen bent als je in gesprek gaat met een jongere?

C. Wees je bewust van je eigen waarden, normen, denkkader en vooroordelen. Reflecteer op je handelen en praat regelmatig over eigen normen over zorgwekkende radicalisering, zowel binnen het team als binnen de organisatie. Neem een open houding aan tijdens een gesprek met een jongere: niet-oordelend, belangstellend en respectvol.

Lees meer (C. Eigen waarden, normen en denkkader)

3. Hoe kom je erachter of er andere (psychische) problemen spelen bij een jongere?

D. Oefen je in houding en vaardigheden van ‘affectieve professionaliteit’. Dat wil zeggen dat je als professional niet primair werkt vanuit dwang en cognitieve actie, maar op basis van contact maken en betrokkenheid bij wat de jongere bezighoudt.

Lees meer (D. Affectieve professionaliteit)

E. Focus op het herkennen en aanpakken van onderliggende problematieken bij jongeren en weeg dit mee in professionele oordeelsvorming bij radicalisering.

Lees meer (E. Onderliggende problemen)

F. Houd bij een lichte verstandelijke beperking (LVB) rekening met extra risicovolle omstandigheden die jongeren kwetsbaar maken voor zorgwekkende radicalisering. Maak hiervoor eventueel gebruik van de ‘Handreiking licht verstandelijke beperking en radicalisering’.

Lees meer (F. Jongeren met een lichte verstandelijke beperking)

4. Wat doe je met signalen van mogelijke zorgwekkende radicalisering, en hoe kun je informatie hierover delen?

G. Blijf niet rondlopen met signalen van mogelijke zorgwekkende radicalisering van een jongere. Vraag altijd advies over de duiding van signalen, mogelijke vervolgstappen en eventuele veiligheidsrisico’s. Gebruik de Werkwijze informatie delen om te weten wanneer, hoe, met wie en onder welke voorwaarden je informatie mag delen.

Lees meer (G. Delen van signalen en informatie)

5. Waar kun je terecht voor informatie en advies over de preventie en aanpak van zorgwekkende radicalisering?

H. Maak gebruik van lokale expertise op het gebied van de preventie en aanpak van zorgwekkende radicalisering. Kijk welke organisaties of netwerken er in je eigen wijk, gemeente of regio bestaan.

Lees meer (H. Lokale expertise)

I. Maak gebruik van expertise van landelijke organisaties als je lokaal niet vindt wat je zoekt.

Lees meer (I. Landelijke organisaties)

A. Herkennen en interpreteren van signalen
Introductie
Reageer!