Aanbeveling:
Stimuleer en faciliteer zelfreflectie door jeugdprofessionals.
Effectief interveniëren bij zorgwekkende radicalisering vereist naast ‘best practices’ ook ‘best people’. Het is daarom belangrijk dat jeugdprofessionals zich bewust zijn van wat hun werkzaamheden persoonlijk, professioneel en voor hun doelgroep betekenen. Voor goede zelfreflectie zijn kwetsbaarheid, ruimte, toewijding en soms confrontatie nodig. Daarom is het belangrijk dat organisaties deze reflectie niet alleen stimuleren bij jeugdprofessionals, maar ook faciliteren door hen gelegenheden te bieden waarbinnen dit kan.
Er zijn talrijke mogelijkheden om deze reflectie te organiseren. Denk aan coaching, werkbegeleiding, intervisie, supervisie, casuïstiekbespreking, collegiale consultatie en wandelganggesprekken (Berger en Kleine, 2013). Ook zijn er modellen die jeugdprofessionals kunnen helpen om stapsgewijs reflectieve vragen aan zichzelf te stellen. Gebruik bijvoorbeeld het Contextmodel voor werken met radicalisering. Dit model bestaat uit vier contexten – te weten persoonlijk, professioneel, perspectief en publiek – die áltijd aanwezig zijn binnen het werken met radicalisering. Aan de hand van dit model kun je per context de volgende reflectievragen stellen:
Contextmodel werken met radicalisering (Dijkman, 2021)
De documentaire Ons moederland biedt aanknopingspunten voor een gesprek over normen en waarden.
Informatie over andere reflectiemodellen vind je in het dossier professionalisering op de website van het Nederlands Jeugdinstituut.
De informatie is grotendeels gebaseerd op de publicatie De Radicaliseringsindustrie van A. Dijkman (2021) en vormt hiervan een verkorte weergave. Ook het Contextmodel voor het werken met radicalisering is door haar ontwikkeld.
Naast de ‘best practices’ vormen de ‘best people’ een voorwaarde voor effectief interveniëren bij zorgwekkende radicalisering (Gielen, 2020). Reflectie op het eigen handelen en op elkaars handelen draagt eraan bij dat professionals kunnen excelleren in hun werk. Het is daartoe van belang dat jeugdprofessionals zich bewust zijn van wat hun werkzaamheden persoonlijk, professioneel en voor hun doelgroep betekenen. Kenmerken van deze ‘reflectieve professional’ zijn onder meer: