Radicalisering

Uitgangsvragen en aanbevelingen

J. Structureel leren en samenwerken

Aanbeveling:
Zet in op structureel (leren) leren en (leren) samenwerken.

Aandachtspunten bij samenwerking rond de aanpak van zorgwekkende radicalisering zijn:

  1. Erken dat samenwerking soms lastig is en het nodig is om dit bespreekbaar te maken. De praktijk van het werken met zorgwekkende radicalisering is veelvormig, ambigu en weerbarstig. Dat maakt het voor organisaties lastig om altijd harmonieus samen te werken en te leren. Herken en erken de inherente spanningen (waaronder conflicterende belangen die voortkomen uit ieders eigen rol in het proces) in samenwerking binnen en/of tussen organisaties.
  2. Herken barrières en investeer in mechanismen om deze te overwinnen.
    Het samenbrengen van organisaties leidt niet vanzelfsprekend tot een integrale aanpak. Investeer in mechanismen en stimulansen voor die samenwerking.
  3. Gebruik gezamenlijke taal voor een gezamenlijk verhaal. Heb aandacht voor inclusiviteit (het niet-uitsluitende karakter) van taalgebruik en terminologie in (beleids)stukken en overleggen.
  4. Maak leren van elkaar aantrekkelijk en gemakkelijk. Creëer tijd en ruimte voor het gezamenlijk leren in de aanpak van zorgwekkende radicalisering. Maak het aantrekkelijk om over de grenzen van de eigen organisatie heen te denken.
  5. Maak ruimte voor leren en netwerken. Zorg voor ruimtes waar jeugdprofessionals vanuit meerdere disciplines met elkaar in contact komen, verbindingen kunnen leggen en netwerken kunnen opbouwen. Besteed daarbij ook aandacht aan proactief leren, door te reflecteren op de eigen kaders en aannames.
  6. Maak het verbinden van organisaties een expliciet onderdeel van de taak. Stel als organisatie jeugdprofessionals aan voor wie netwerksamenwerking zowel een expliciet onderdeel van hun taak is als onderdeel van hun professionele identiteit.
  7. Selecteer en train jeugdprofessionals op empathie en lerend vermogen. Investeer in en geef ruimte voor de professionele ontwikkeling op het gebied van leren en samenwerken, op verschillende niveaus.
  8. Onderzoek wat werkt (en wat niet). Structurele, georganiseerde samenwerkingen zijn niet altijd nodig. Probeer inzicht te krijgen in wanneer een ‘lossere’, meer informele en/of kleinschaligere samenwerking volstaat of zelfs effectiever is.

  • Onderbouwing en verdieping

    Als onderdeel van de contextgerichte aanpak van zorgwekkende radicalisering stellen Noordegraaf en collega’s (2020) dat jeugdprofessionals en hun organisaties het beste kunnen omgaan met deze veranderende complexiteit door structureel te (leren) leren en te (leren) samenwerken (zie Bouwsteen 1: Wat is radicalisering? C. Contextgericht werken). Op basis van vergelijkend onderzoek formuleerden zij bovenstaande ‘lessen’ voor jeugdprofessionals die te maken kunnen krijgen met onder andere criminaliteit, radicalisering en/of terrorisme. Deze lessen gaan over wat professionals (samen met hun organisaties) kunnen doen om het (leren) leren en het (leren) samenwerken in de praktijk te realiseren.

I. Risico’s voor professionals
Reageer!