Radicalisering

Jeugdprofessionals ervaren knelpunten bij de preventie en aanpak van radicalisering bij jongeren. Dit was aanleiding voor de ontwikkeling van de richtlijn Radicalisering. De focus van de richtlijn ligt op een preventieve aanpak van ‘zorgwekkende radicalisering die kan leiden tot extremistisch geweld’.

Naar Hoofdstukken

Zoeken

?>

Kernaanbevelingen contextgericht werken

  • Werk bij zorgwekkende radicalisering contextgericht. De wijze waarop zorgwekkende radicalisering eruitziet, verandert voortdurend door contextuele omstandigheden en vraagt daardoor om een dynamisch handelingsperspectief. Zorg voor voldoende ruimte voor experimenteren en innoveren, evaluatie en reflectie. Maak gebruik van scenario-denken, zet in op structureel (leren) leren en (leren) samenwerken.

  • Heb oog voor de individuele omstandigheden van de jongere. Wees terughoudend in het gebruiken van het label (of stigma) ‘radicalisering’.

  • Oefen je in de houding en vaardigheden van ‘affectieve professionaliteit’, waarbij je niet werkt vanuit dwang en cognitieve actie maar op basis van contact maken, en betrokkenheid bij wat de jongere bezighoudt. Reflecteer op het eigen handelen en voorkom vooringenomenheid in gesprekken met jongeren.

  • Ontwikkel gevoeligheid voor ‘niet-pluis signalen’. Focus hierbij op het herkennen- en aanpakken van onderliggende problemen en weeg dit mee in je professionele oordeelsvorming.

  • Neem kennis – en maak gebruik van de ‘Werkwijze in kaart brengen, interpreteren en delen van mogelijke signalen van radicalisering’.

?>

Kernaanbevelingen pedagogische invalshoek

  • Werk bij zorgwekkende radicalisering vanuit een pedagogische invalshoek. Bekijk radicalisering als fenomeen met een pedagogische bril, omdat er altijd een ontwikkelingscomponent aan zit. Focus bij een preventieve aanpak op ‘zorgwekkende radicalisering’ in plaats van op ‘radicale ideeën’.

  • Zet primair in op het vergroten van veerkracht door het versterken van beschermende factoren tegen zorgwekkende radicalisering. Verwerf kennis over hoe je veerkracht kunt versterken op basis van onderbouwde beschermende interventies en programma’s. Deze kennis helpt je in het maken van keuzen om tot een effectieve preventieve aanpak te kunnen komen.

  • Zet in op een effectieve samenwerking tussen jongerenwerk en onderwijs om veerkracht van jongeren tegen zorgwekkende radicalisering te versterken.

?>

Kernaanbevelingen organisatorische randvoorwaarden

  • Verkrijg inzicht in verschillen tussen casuïstiek van zorgwekkende radicalisering en andere casuïstieken in het jeugddomein.

  • Implementeer als organisatie maatregelen en/of voorzieningen waarbinnen professionals effectief kunnen handelen bij zorgwekkende radicalisering. Voorkom professionele eenzaamheid; ondersteun professionals in de omgang met professionele onzekerheid; vergroot het bewustzijn en motivatie bij professionals omtrent hun positie bij preventie van zorgwekkende radicalisering; stimuleer en faciliteer zelfreflectie door professionals; en heb aandacht voor het welzijn van professionals.

  • Borg en behoudt de kennis in de organisatie (institutioneel geheugen) en zorg dat structurele deskundigheidsbevordering organisatorisch wordt ingebed in de organisatie. Neem risico’s voor professionals op in werkkaders en tref maatregelen die deze risico’s beperken.

Nieuwsbericht: Richtlijn Radicalisering gepubliceerd

De richtlijn Radicalisering is begin september gepubliceerd. Wil je meer weten over de onderwerpen de opbouw van de richtlijn?

Lees het nieuwsbericht

Webinar richtlijn Radicalisering

Op woensdag 25 september van 10.00 tot 11.00 uur organiseren we een webinar over de nieuwe richtlijn Radicalisering. Jeugdprofessionals die in hun werk te maken hebben met jongeren die (mogelijk) radicaliseren kunnen tijdens dit webinar kennismaken met de richtlijn.

Lees meer en meld je aan

Informatie voor ouders

Op de website van het Nederlands Jeugdinstituut vind je informatie voor ouders over radicalisering. De informatie, adviezen en tips van die pagina zijn op de richtlijn Radicalisering gebaseerd.

Naar de pagina van het NJi

Reageer!