Voor jeugdigen met een ernstige verstandelijke beperking is de onderstaande interventie opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies:
Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG)
In de jeugdhulppraktijk wordt voor het verbeteren van de emotieregulatie ook regelmatig psychomotore therapie of speltherapie ingezet. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer cognitieve gedragstherapie niet past bij de leeftijd of de (verstandelijke) problematiek van de jeugdige, of wanneer cognitieve gedragstherapie niet de gewenste effecten heeft. Praktijkdeskundigen geven aan dat het ook bij de inzet van psychomotore therapie en speltherapie moet gaan om het vergroten van cognitieve vaardigheden (zoals probleemoplossende vaardigheden) en het leren reguleren van emoties. De effectiviteit van psychomotore therapie of speltherapie voor ernstige gedragsproblemen is nog niet door onderzoek vastgesteld.
Het is belangrijk om de omgeving (bijvoorbeeld ouders, school, vrienden) van de jeugdige met gedragsproblemen bij de zorg te betrekken. Kennis bij de omgeving over de achtergrond van de jeugdige en de vaardigheden die tijdens de interventie worden/zijn aangeleerd kan helpen om terugval te voorkomen. In verband met de privacy kan de omgeving pas bij de zorg worden betrokken als jeugdige en ouders daarmee instemmen. De ervaring leert dat sommigen dat niet doen uit (al dan niet gegronde) angst voor negatieve gevolgen als de omgeving weet dat men hulp heeft gehad. Zorgvuldigheid bij de informatieoverdracht is dus zeer belangrijk.
Wil je hier op reageren of heb je vragen? Neem dan contact met ons op.