Aanbeveling:
Focus op het herkennen en aanpakken van onderliggende problemen bij jongeren en weeg dit mee in professionele oordeelsvorming bij zorgwekkende radicalisering.
Psychische en andere problemen kunnen onderliggend zijn aan zorgwekkende radicalisering van jongeren, of een versterkende rol spelen. De focus dient allereerst te liggen op het herkennen en aanpakken van deze problemen, in plaats van op de radicale ideologie.
Bij vermoedens van zorgwekkende radicalisering is het daarom belangrijk om door te vragen over de psychische gesteldheid van een jongere en eventuele andere problemen en dit mee te wegen in de professionele oordeelsvorming. Door onderliggende problemen aan te pakken, pak je tevens de radicalisering aan. Hierbij kan je bijvoorbeeld gebruik maken van het ijsbergmodel bij vermoedens van zorgwekkende radicalisering. Ook de andere richtlijnen voor Jeugdhulp en Jeugdbescherming zijn hierbij te benutten.
Jongeren die zich bevinden in een radicaliseringsproces kunnen extreme opvattingen uiten of provocerend gedrag vertonen. Dit is waarneembaar. Diverse psychische en andere problemen waarmee een jongere mogelijk te kampen heeft (individueel of in de directe omgeving), zijn niet altijd waarneembaar. Denk aan een persoonlijkheidsstoornis, opvoedingsproblemen of ervaren trauma’s. Het is belangrijk dat deze informatie wel aan de oppervlakte komt.
Een bekende metafoor is de zogeheten ijsberg (geïnspireerd op McClelland, 1985). In deze metafoor worden mensen vergeleken met een ijsberg. Het zichtbare gedrag bevindt zich in het topje van de berg en het grootste gedeelte is onzichtbaar, onderwater. De componenten onder de waterlijn, zoals persoonlijke ervaringen – en omstandigheden, overtuigingen en normen en waarden, hebben direct invloed op het gedrag van mensen. Voor het bewerkstelligen van veranderingen in het gedrag, is het van belang om de aandacht te richten op de problemen onder de waterlijn. Het gebied van het onuitgesprokene, het onzichtbare en het onbewuste. In het onderstaande overzicht zijn de risicofactoren voor zorgwekkende radicalisering opgenomen in dit model.
Zie ook Grimbergen & Fassaert (2022) voor een onderzoeksartikel waarin de relaties tussen maatschappelijke factoren en traumata (aces) en zorgwekkende radicalisering uitvoerig zijn onderzocht.
Hoe kun je als professional informatie achterhalen over de psychische gesteldheid en andere onderliggende problemen van jongeren en deze meewegen in de professionele oordeelsvorming omtrent zorgwekkende radicalisering? Radicalisering is altijd een proces met een combinatie van risicofactoren en beschermende factoren. Opvallend gedrag van jongeren, bijvoorbeeld provocerende uitspraken doen, hoeft niet voort te komen uit een ideologische motivatie. Het kan een uiting zijn van onderliggende problemen. Bijvoorbeeld door trauma of het meemaken van ingrijpende gebeurtenissen.
Andersom kunnen onderliggende problemen leiden tot een radicaliseringsproces waarbij de ideologische factor wel een rol speelt. Omdat er geen eenduidig profiel bestaat van een radicaliseringsproces, is het van belang goed te kijken naar de context van een jongere en de eigen ontwikkeling als uitgangspunt te nemen (zie ook de informatie over contextgericht werken).
Onderdelen zijn: