Tools

Op deze pagina vind je diverse materialen die jou en je team kunnen helpen bij het invoeren en/of toepassen van de Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming. Om wat beter te kunnen aangeven wanneer je welke tool nu het beste kunt inzetten, hebben we daarvoor een tabel gemaakt. Die tabel kun je hier downloaden. 

Suggesties?
We nodigen je van harte uit om suggesties aan te leveren voor bestaande of nieuwe tools. Laat ons weten waaraan je behoefte hebt, dan kunnen wij kijken of we daaraan tegemoet kunnen komen. Mail naar info@richtlijnenjeugdhulp.nl.

Kennismaken met richtlijnen

Het invoeren van richtlijnen

Gebruik van richtlijnen

  • Aanbevelingen langs de lijn

    Hoe kom je erachter of collega’s in jouw organisatie werken met de aanbevelingen die in de verschillende richtlijnen staan? Wat roepen de aanbevelingen in de dagelijkse praktijk op? En wat is ervoor nodig om een aanbeveling beter toepasbaar te maken? Met de ‘Aanbevelingen langs de lijn’ kun je aanbevelingen uit een richtlijn naar keuze met een groep professionals onder de loep nemen. Al doende breng je met elkaar het gesprek over het gebruik van richtlijnen op gang. Met als resultaat een gedeelde lijst van verbeteracties. Met de volgende materialen kun je aan de slag:

  • Richtlijnen Thermometer

    Weet jij hoe het werken met de Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming ervoor staat in jouw organisatie? Door de Richtlijnen Thermometer te gebruiken, krijg je een antwoord op hoe het ervoor staat en kun je met elkaar over het gebruik van richtlijnen reflecteren. Met de volgende materialen kun je aan de slag:

  • Gesprekstool voor gemeenten en jeugdhulporganisaties

    Voor een jeugdhulporganisatie is de gemeente een belangrijke gesprekspartner als zijnde opdrachtgever, inkoper, werkgever en/of regisseur. Om dat gesprek te voeden hebben we een gesprekstool ontwikkeld.

    In deze tool vinden beide gesprekspartners vragen die zij elkaar kunnen stellen. De tool is vanuit de twee perspectieven te gebruiken. Op de ene zijde ligt de lead bij de gemeente, op de andere zijde aan de kant van de jeugdhulporganisatie. Download de gesprekstool hieronder. En deel jullie ervaringen met ons.

    Gesprekstool voor gemeenten en jeugdhulporganisaties (A4-formaat)
    Gesprekstool voor gemeenten en jeugdhulporganisaties (A3-formaat)

  • Vijf tips om je eigenaar te voelen van het werken met richtlijnen

    Hoe stimuleer je dat professionals zich eigenaar voelen van het werken met richtlijnen? In deze factsheet vind je vijf tips. Ontstaan als tips voor zelfsturende teams en tegelijkertijd te benutten door alle professionals in de jeugdhulp en jeugdbescherming.

    Vijf tips voor zelfsturende teams

Samenwerken met cliënten

  • Info voor ouders

    Per richtlijn is er informatie voor ouders beschikbaar. Ga naar de homepage en kijk bij de gewenste richtlijn onder de knop ‘Voor ouders’. De info voor ouders kun je zelf uitprinten of is tegen een vergoeding te bestellen via Buro Extern.

  • Hulpmap

    Welke vragen kan en mag je je hulpverlener stellen? Voorbeeldvragen vinden jongeren op deze tool, de Hulpmap. De vragen helpen jongeren om gesprekken met hun hulpverlener meer eigen te maken. De vragen zijn bedacht door een aantal jongeren die zélf jeugdhulp ontvangen.

    We hebben twee versies ontwikkeld: een geïllustreerde bureaulegger en een lijst met vragen.

    Tips hoe professionals de Hulpmap kunnen introduceren en inzetten staan in de instructies.

    De Hulpmap is ontwikkeld door Kuseema en Stichting Alexander.

  • Video's voor jongeren

    Stichting Alexander heeft voor twee richtlijnen (Richtlijn Pleegzorg en Richtlijn Residentiële jeugdhulp) filmpjes ontwikkeld voor jongeren.

  • Tips van cliënten over gedeelde besluitvorming

    Ouders wensen het beste voor hun kind. Hun bijdrage is essentieel voor het slagen van de hulp. Om een goede samenwerking tot stand te brengen is het erg belangrijk dat zij vertrouwen hebben in jou als hulpverlener. Dit vertrouwen is niet altijd vanzelfsprekend. Naast de rol die de cliënt hierin heeft, heb je als professional ook een belangrijke taak. Om jeugdprofessionals te helpen bij het aangaan van een goede samenwerking met hun cliënt, hebben we samen met cliënten een aantal tips verzameld. Download deze publicatie. De publicatie is een tweede versie, waarin we nieuwe feedback van cliënten en professionals hebben verwerkt. Wij zien suggesties voor verbetering graag tegemoet.

  • Vragenkaartje

    Om cliënten te informeren over het bestaan van de richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming kun je gebruik maken van het vragenkaartje dat we hiervoor ontwikkeld hebben. Download de instructie voor gebruik van het vragenkaartje. De vragenkaartjes zijn per oplage van 250 stuks te bestellen tegen een vergoeding bij Buro Extern. Het vragenkaartje en bijbehorende instructie is een eerste versie. Gebruik de kaartjes in de praktijk en laat ons je suggesties voor verbetering weten!

  • Keuzehulp voor ouders bij beslissingen in jeugdhulp en jeugdbescherming

    In de jeugdhulp en jeugdbescherming neem je als hulpverlener samen met ouders beslissingen over passende hulp. Voor ouders die voor een keuze staan, is de Keuzehulp beschikbaar. Deze tool helpt ouders alle mogelijkheden en voor- en nadelen daarvan op een rij te zetten. Als hulpverlener kunt u ouders op het bestaan van de Keuzehulp wijzen. Download de Keuzehulp.

  • Shared Decision Making: checklist hulpverleners

    Samen met je client beslissen over hulp, hoe doe je dat in de praktijk? Gebruik de checklist voor Shared Decision Making.

  • Meer weten?

    Bekijk dan ook de pagina ‘Voor cliënten’.

Reageer!