Ervaringsverhaal

Afbeelding

Hetty Neyenhuizen, pedagogisch medewerker bij Entréa, was betrokken bij de proefinvoering van de Richtlijn Ernstige gedragsproblemen.

Hetty Neyenhuizen, pedagogisch medewerker Entréa

Dankzij de richtlijn zijn we ons ervan bewust geworden dat het belangrijk is om complimenten te geven.

Lars is boos omdat hij niet op de computer mag. De groepsleiding legt hem rustig en duidelijk uit dat hij een andere keer mag. Hij is moeilijk te bereiken, schopt een kruk om en heeft een grote mond.

Het werkt om hem twee keuzes voor te leggen, zijn negatieve gedrag te benoemen en daarna te negeren. Hem even de tijd geven om na te denken. Als hij uiteindelijk met een keuze komt, wordt hij hiervoor gecomplimenteerd. We hebben gemerkt dat het negatieve gedrag beter om te buigen is naar positief gedrag door hem te complimenteren voor gewenst gedrag. Zoals: “Goh, gisteren werd je maar heel kort boos en daarna ging je gewoon iets anders doen, terwijl je eerst véél langer boos bleef. Wat ontzettend knap van jou!”

We gaan nu bewust het negatieve gedrag negeren en wat wel goed gaat meteen positief bekrachtigen. Ook geven we Lars meer persoonlijke aandacht en prijzen we hem de hemel in als hij een activiteit kan volhouden, maar vooral wanneer hij niet meer zo snel boos wordt. Mede door het werken met de richtlijn zijn we ons ervan bewust geworden dat het belangrijk is om complimenten te geven. En dat dit echt werkt!

Vooral de tip met de elastiekjes werkt als een trein: elke keer een elastiekje naar je andere arm doen als je een kind een compliment geeft. Voordat we een dienst ingaan spreken we af wie de elastiekjes om zijn/ haar arm gaat doen. Het is de bedoeling dat alle tien elastiekjes van de linkerarm naar de rechterarm verhuizen. Op deze manier is het complimenteren heel visueel en blijven we bewust met dit thema bezig.

Dagelijks evalueren we een half uur en kijken dan wat anders kan, beter kan. Het boze gedrag van Lars is beter om te buigen, zien we. We hebben minder strijd, maar kijken samen met hem wat werkt.

Ervaringsverhaal bij